כפי שחלק מכם יודעים לאחרונה הוזמנתי למספר ראיונות ברדיו ובטלויזיה. לצערי לא היתה לי השפעה על הנושאים עליהם נשאלתי. מסיבה זו לא הצלחתי לדבר על אותם ילדים ומבוגרים עם אוטיזם שאינם מדברים. 

חשוב לי מאוד להעלות את המודעות שבין המאובחנים יש ויהיו ילדים שרכישת הדיבור תהיה מאוד קשה עבורם, זאת היות והם סובלים בנוסף לאוטיזם גם מאפרקסיה ורבלית. אפרקסיה היא לקות מוחית הפוגעת בדרגות חומרה שונות ביכולת של האדם לתכנן את איברי הדיבור לשם הפקת צלילים, הברות או מילים.

הלקות מופיעה לבד או נילוית למוגבלות שכלית התפתחותית או אוטיזם. בשנים האחרונות גברה המודעות שלסובלים מאפרקסיה או דיספרקסיה חייבים לתת אמצעי תומך וחלופי לשם הבעת רצונותיהם, דעותיהם והכוונות התקשורתיות שלהם. 

למטרה זו משמשים כמה עזרים טכנולוגים כמו למשל: פלט קולי, תוכנות מחשב או אייפד- כל אלה נקראים בשם כולל תת"ח. 

הלינק הבא הוא של הדף המקצועי של אייזק ישראל בו יש מידע רב על תת"ח >>>  https://isaac.org.il 


הבוקר שמחתי לקרוא מאמר חדש שהתפרסם השבוע על ידי קבוצת חוקרות מובילות מאוניברסיטת ג'ורגיה  בתחום התת"ח. הן בדקו קבוצה של 109 ילדים לא ורבליים שקיבלו טיפול ביתי באמצעות תת"ח על ידי הורים שקיבלו הדרכה מקלינאיות תקשורת. 

החוקרות מצאו שהילדים שנעזרו בתת"ח השיגו תוצאות טובות מבחינת מועד הופעת הדיבור, הדיוק בהגייה ומובנות הדיבור, הבנת השפה והיכולת התקשורתית. זאת בהשוואה לילדים שלא קיבלו התערבות תת"ח. 

ממצאים אלו שימחו אותי מאד כי הם עולים בקנה אחד עם ההמלצה שלי להורים ולמטפלים לא לדחות את השימוש בתת"ח. יש לכך ערך עצום לקידום ההבנה, החשיבה, התקשורת וגם הדיבור של ילדים עם קשיים ניכרים בהפקת דיבור. 


על הסיבות לקשיי דיבור של ילדים עם אוטיזם תמצאו בקורס האינטרנטי שלי "אוטיזם 1 על 1". 

ועכשיו עד סוף נובמבר- מבצע  BLACK FRIDAY  לחץ כאן >>>  https://bit.ly/3nDp2EC